Vilka är vi bakom Förskoleupproret?
Förskoleupproret drivs ideellt av sex engagerade pedagoger i förskolan. Allt arbete med Förskoleupproret sker under kvällar, helger och efter arbetstid. Ledningsgruppen har nästan daglig kontakt och diskuterar kontinuerligt Förskoleupprorets utvecklingsområden, nästa steg och eventuella kampanj.
Monica Lindström
Monica är en legitimerad förskollärare, facklig representant och skyddsombud.", "Jag är legitimerad förskollärare sedan 1990 och har arbetat i kommunal förskoleverksamhet sedan dess. Som engagerad och vetgirig pedagog har jag fortsatt söka utmaning och utveckling inom yrket genom åren. Detta har gett ny energi att omvandla till god undervisning tillsammans med barnen i verksamheten.
Att ha arbetat under förskolans “gyllene år” har varit en fantastisk upplevelse som pedagog. Med goda förutsättningar och undervisning baserad på lekglädje vet barns utveckling inga gränser. Detta fyller mig med största respekt för barns förmåga att lära.", "Lägg därtill glädje, skratt, nyfikenhet och gemensamt utforskande med barnen, så är mitt yrke fortfarande bäst!
När besparingar slog till, de goda förutsättningarna uteblev och barns behov behövde ställas mot varandra och när ledningsfunktioner, både inom organisationen och i politiken, inte längre stod på verksamhetens sida, har jag arbetat för bättre möjligheter genom att vara skyddsombud sedan 2005. Där jag gör mitt yttersta för att våra rättigheter och skyldigheter ska vara kända hos alla kollegor, så att vi kan arbeta för en hållbar förskola i framtiden.
Hur blev jag en del av ledningsgrupp i förskoleupproret? Jag har följt Förskoleupproret från start och känt att det var precis vad som behövdes, ett nationellt forum som öppnade upp för hur vi har det ute på landets förskolor. Tanken på att vi tillsammans kan hjälpa varandra och hoppet om att vi kan förändra läget till det bättre är oöverstigligt starkt i mig tack vare Förskoleupproret. När frågan kom om jag vill ingå i ledningsgruppen, så var det just tanken på att alla tillsammans kan bidra, som gjorde att jag tackade ja. Jag är stark och orkar för alla de som inte längre kan. Det känns fantastiskt att ingå i den gemensamma kraften.
Min spetskompetens i Förskoleupproret: Är positiv, lösningsinriktad och har lätt att se verksamheten organisatoriskt i helhetsperspektiv, sammanhang, risker och konsekvenser."
Katrin Nörthen
Sedan jag var ung har jag alltid dragits till barn på ett eller annat sätt. Jag är idrottsledare i botten och jag instruerade länge barn i ju-jutsu. Det dröjde ändå till det att jag var 46 år som jag tog steget och äntligen utbildade mig till förskollärare.
Då hade jag arbetat som vikarie inom förskola och skola under flera omgångar sedan slutet på 80-talet. 2007 fick jag tillvidareanställning som barnskötare. När Lpfö10 blev aktuell insåg jag att om jag ville få högre lön och kunna påverka mer behövde jag bestämma mig för att utbilda mig. Det har jag inte ångrat en sekund! Jag slås varje dag av häpnad över att förskolan inte tycks ligga högre på politikernas agenda än den gör. Det gör mig ledsen och frustrerad! De som drar det kortaste strået i denna ickedebatt är barnen. Nya reformer med mer krav som följd dränerar yrkeskåren som ska bära samhället och utbilda samt ge omsorg till vår framtid medan vårdnadshavare arbetar. Borde inte det ligga alla till lags att få en förskola som fungerar friktionsfritt med friska och närvarande, trygga förskollärare och barnskötare och stabila arbetslag? Både samhällsekonomiskt och för att få trygga och självständiga medborgare?
Hur blev jag en del av ledningsgruppen i Förskoleupproret? Jag minns hur jag satt i en föreläsningssal 2013 och fick veta av en studiekamrat att Anki Jansson snart skulle gå upp på scen på Conventum. Jag fick en förklaring på varför och snart hördes ett sus genom salen när det hela spred sig som en löpeld. Sedan höll vi andan.... På den vägen är det. Jag blev snart en medlem i Förskoleupproret och även jag har varit en flitig debattör. När jag blev tillfrågad var svaret givet: Självklart vill jag vara med och skapa förändring för framtiden!
Min spetskompetens i Förskoleupproret: Ser problem och letar lösningar. Jag provtänker högt och lågt. Min tidigare bana som elitidrottare har gett mig förmåga att hålla fokus och aldrig ge upp. Kanske ta nya vägar, men inte ge upp. Jag har lätt att uttrycka mig i skrift vilket gör att jag ligger bakom en hel del text, men inget går upp emot teamwork. Där finner jag den största kraften!
Anki Janssson
Jag är grundare av Förskoleupproret, legitimerad förskollärare, har läst specialpedagogik och har arbetat många år som utvecklingsledare. Jag tog klivet in i förskolans värld 1998 då jag blev färdig med min utbildning. Efter starten av Förskoleupproret så har jag även engagerat mig fackligt i min lokalavdelning. Jag tycker det är viktigt att vi påverkar från många håll för att förbättra situationen inom förskolan. Både för personalens skull och för barnens.
Jag anser att det är av yttersta vikt att lyfta alla tankar och idéer som finns ute på förskolorna och föra dessa uppåt. Jag har under alla år kämpat för att bryta tystnadskulturen som finns ute i verksamheterna, att utbilda om vilka skyldigheter och rättigheter vi har samt vilka lagar och regler vi kan ta hjälp av för att få en hållbar arbetsmiljö. Jag påtalar gång på gång vikten av att anmäla tillbud, rapportera in förskjuten arbetstid och övertid och att alla arbetsuppgifter skall rymmas inom arbetstiden. Jag ser det som en vinst varje gång när jag läser i gruppen att någon lärt sig detta. Det värmer i hjärtat när jag även ser att kollegor utbildar varandra. Det vi lyfter i gruppen ger ringar på vattnet och tillsammans är vi starka.
Mitt yrke är inte något kall. Det är något jag VALT att utbilda mig till och barnen i förskolan ligger mig varmt om hjärtat. Jag är stolt förskollärare och vill stå upp för mitt yrke, jag bli lyssnad på, jag vill att min och mina kollegors kunskaper och erfarenheter tas på allvar. Jag vill att alla skall först vilket otroligt viktigt uppdrag vi har. Det ligger i hela samhällets intresse att vi har en väl fungerande förskola med personal som mår bra och som hinner se och bekräfta varje barn, varje dag.
Min spetskompetens i Förskoleupproret: Mångårig erfarenhet som förskollärare och utvecklingsledare. Min hjärna funderar ständigt på lösningar när problem uppstår och jag gillar att bolla idéer och tankar för att utvecklas och komma vidare. Jag är envis, seg och är inte rädd för att sticka ut hakan. Jag står kvar när det blåser kallt och jag ger inte upp i första taget!
Min spetskompetens i Förskoleupproret: engagemang och mod.
Annica Järking
Annica är en före detta förskoleägare och förskolechef samt farmor. Förskolläraren som i nästan 40 år arbetat i barnens värld. En fantastisk upplevelse att få vara en del i varje barns olika steg. Och att få se hur de inspirerar och utvecklas till individuella individer.
Började som barnskötare på dagis, blev förskollärare och förskolechef i förskolan. Har under åren arbetat i både kommunala och privata verksamheter i många kommuner runt Stockholm. Deltog i utvecklingen av bl a ”Kvalité i förskolan” i tidiga 80-talet. Efter att jag såg förändringarna med förskolan, bestämde mig för att tillsammans med några andra personal, starta en liten egen förskola. En förskola med flera vuxna och liten barngrupp. Där arbetade jag som aktiv chef och pedagog i barngrupperna. Vi hade samarbeten med flera andra förskolor under många år. Nu har jag avslutat mitt ”fasta arbete” och utbildar och handleder pedagoger och chefer i bl a förskolan.
Hur blev jag en del av ledningsgrupp i förskoleupproret? Följde FU under en tid och blev nyfiken och inspirerad av MODET och kraften som fanns. Jag blev tillfrågad av Anki om jag ville ingå i ledningsgruppen för Förskoleupproret. Och tackade självklart ja.
Numera ser jag också på förskolans värld med vårdnadshavarens ögon, som farmor. Därför är jag tacksam att jag får möjlighet att vara med i ledningsgruppen för Förskoleupproret.
Min spetskompetens i Förskoleupproret: Arbetade som facklig representant under flera år och har som chef och ägare haft ett gott samarbete med både Kommunal och Lärarförbundet. Med allt som fortfarande händer i förskolans värld vill jag bidra med de erfarenheter och kunskaper som jag fått genom åren.
Tillsammans blir vi starka(re)!
Diana Hall
Jag är utbildad barnskötare, Montessorilärare samt leg. förskollärare och har arbetat inom den kommunala förskolan sedan 1980.
Mitt fackliga engagemang har genomsyrat hela mitt yrkesliv och arbetar 20% som huvudskyddsombud i sin kommun. Förskolans arbetsmiljö, organisation och utveckling är min högsta prioritet både i det fackliga arbete och som förskollärare. Jag kämpar dagligen mot tystnadskulturen och lyfter ständigt nyttan med facklig samverkan.
Jag har aldrig ångrat mitt yrkesval där mötet med barnet har varit den största anledningen till att jag stannat i yrket. Barnens ”klokskaper” och insiktsfulla reflektioner har varit en källa att ösa ur och försett mig med oslagbara argument i min roll som facklig förhandlare.
Hur blev jag en del av ledningsgrupp i Förskoleupproret? Jag har följt förskoleupproret från den dag då Anki och Malin genomförde ”kuppen” på Conventum i Örebro. Jag har varit en flitig trådskapare i upprorets facebookgrupp, som jag ser som en källa full av erfarenheter och kunskap. Att få inbjudan och möjlighet att vara en del av upprorets ledningsgrupp är ett privilegium. Jag är glad över att vara en del av den kraft och det arbete som kommer leda till en god arbetsmiljö inom förskolan.
Min spetskompetens i Förskoleupproret: Mångårig erfarenhet av att arbeta inom förskolan och som fackligt förtroendevald.