#8 Kraven ökar - resurserna minskar

Annelie Karström, leg. Förskollärare

Jag har jobbat sedan 1990 som förskollärare i kommunal förskola. Med egna ögon har jag sett inte nedmonteringen, utan snarare demonteringen av förskolan. Försämringen av förutsättningarna att göra ett bra jobb, i ett trettioårigt perspektiv är den knappt möjlig att fatta. Dråpslaget mot förskolan , som jag ser det, är införandet av maxtaxan. De första åren fick kommunerna statsbidrag som till viss del täckte upp för det inkomstbortfall kommunerna drabbades av när alla vårdnadshavares "dagistaxa" halverades( eller mer). Men sen togs statsbidragen bort - tadaaaa!! Och där stod kommunerna - med mycket mindre inkomster än förut och pressade från alla håll att ändå bedriva förskola. Sen dess har det gått brant utför, sparbeting på miljontals kronor varje budgetår som jag kan minnas, indragningar på personal, större barngrupper och vikariestopp. Indragna pedagogiska måltider är det senaste i vår kommun, vilket innebär att man på sin lunchrast (30 min) ska hinna: värma och äta sin medhavda mat, kissa( som man normalt inte hinner under arbetsdagen) och ev vila lite( de sju minuterna som ev. är kvar av rasten). Sen är det full rulle igen. Med de 23 barnen. I lokaler som möjligen är gjord för 15. Jag tänker mycket på vad som förväntas av oss. Inför lönesamtal ska vi skatta oss själva på en rad områden och sedan jämföra med vad chefen tycker om en. Hur man jobbar mot verksamhetens uppsatta mål exempelvis Jag skulle vilja skatta hur väl arbetsgivaren ger mig förutsättningar att jobba mot målen. Vilka förutsättningar får jag att äta lunch utan ett getöga på klockan? Att få ut så mycket planeringstid som behövs för att planera en dräglig verksamhet? Att hinna gå och kissa? Att vara i barngrupp och ha fullt fokus( när jag i själva verket behöver felanmäla en trasig dörr, ringa in vikarie eller läsa mailen)? En stor förändring krävs för att människor framåt ska orka jobba i förskolan, det är ställt utom allt tvivel. Kraven ökar men förutsättningarna att möta kraven minskar.

Annelie Karström, leg. förskollärare

Förskoleupproret

Förskoleupproret

Kontakt