#20 Förskolan blöder kraftigt

Birgitta Carlsson, leg. förskollärare

I den värsta Corona krisen, så valde min arbetsgivare att lägga ned vår helt fantastiskt välfungerande förskola, splittra ett oerhört väl fungerade arbetslag, rycka upp trygghet, barn och pedagoger helt ur rötterna. Varför?Jo, kommunen läckte som ett såll, det fanns indikation på avvikande barnantal i kommunen, som resulterade i dåliga intäkter, och därför fick våra barn, föräldrar och vi som arbetslag ta en oerhört stor pedagogisk och emotionell smäll. Förskolan som höll många företag och arbeten i kommunen rullande!

Öckerö kommun har en vision om en hållbarhet, trygghet och omsorg, med människan i centrum, och en levande skärgård. Tydligen för många, fast inte för oss.

Vad hände? Barnen placerades ut på en annan förskola så att en förtätning i barngruppen kunde genomföras. Vi i personalen blev placerade på 4 stycken vakanta tjänster på tre olika öar. Arbetslaget fick skriva på ett förtursavtal, där det stod att vi fick förtur till att komma tillbaka efter ett år, när den nya förskolan på 4 avdelningar var färdigbyggd. Den nya blivande rektorn kunde dock inte ge några garantier på att vi i arbetslaget skulle kunna fortsätta arbeta ihop.

Själv känner jag mig som en bricka i ett spel efter detta. En sorg över att demokratin inte fungerade som den borde när många medborgare och vårdnadshavare protesterade kraftigt, skickade in namnlistor mot nedläggningen och nedskärningarna inom förskolan, argumenterade för barnens bästa på sociala medier och skickade brev till skolchefen och politikerna. 

Trots att vi efter tre år byggt upp en fantastisk väl fungerande förskola med en av de bästa resultaten i Föräldraenkäten i Göteborgs Regionen, fick vi aldrig frågan, hur det kom sig att vi lyckats att få en sådan bra verksamhet? Dessutom hade vi  i arbetslaget en mängd lösningar och konstruktiva förslag på hur vi kunde arbeta under det året den nya förskolan byggdes klar. Konstruktiva förslag som vi, kollegor och vårdnadshavare, lyfte på möten med skolchefen och politikerna. Dessa förslag till förbättringar spelade inte ett dyft roll för politikerna och tjänstemännen som tyvärr inte lyssnande, utan bara la ned förskolan. Föräldrarnas överklagande fick avslag i Förvaltningsrätten också. Barnkonventionen, för barnens bästa, visade sig vara en underliggande lag.

På våren innan förskolan lades ner fick vi tre telefonsamtal från föräldrar som hört och läst att vi utvecklat en sådan oerhört bra verksamhet på förskolan och att de nu ville flytta till Hönö på grund av att  deras barn skulle få en bra förskola. I det läget kändes det märkligt och konstigt att berätta: — Nej, tyvärr, vår förskola ska läggas ner. Vårdnadshavarnas häpna svar: — Va det är ju inte klokt!

Och självklart så var inte detta klokt när man förlorar tre familjer som tänkt skapa sig en framtid i en ny kommun där det är verkligen behövdes inflyttning av familjer som genererade mer i skatt. Det hela kändes som en ofrivillig skilsmässa med arbetslaget, vårdnadshavare och barn.

Som lärare i en ny konstellation av arbetskamrater, tar det tid och kraft att åter bygga upp en förskola med intressant och utvecklande undervisning. Min smärtsamma erfarenhet av detta är att splittra välfungerande arbetslag inte är hållbart i längden. Relationer tar tid att bygga upp.

Tror att enda sättet för Sverige för att få tillbaka en av världens bästa förskola är att skjuta till öronmärkta pengar samt att regering och riksdag gör en specifik konkret lagstiftning efter Skolverkets riktlinjer, där det tydligt framgår hur många barn/lärare det ska vara, så att vi alla på förskolan oavsett vilken avdelning, förskola, stadsdel, kommun vi arbetar på får möjlighet till hållbar arbetsro och arbetsglädje.

Förskolan blöder kraftigt så det måste ske nu och här. Grunden till allt lärande sker i förskolan. Barnen är framtiden. Barndomen går inte i repris. Det som vi har idag leder till det vi får i framtiden.

Och det hade varit såå roligt att som lärare lägga fokus på utveckling och lärande istället för på alla dessa ofrivilliga omorganisationer på grund av dålig budget.

När man känner arbetsglädje och arbetstrygghet skapas undervisningmagi som genererar i  utveckling, trygghet, tilltro och lärande. För alla...

Birgitta Carlsson, leg. förskollärare  Öckerö kommun

Förskoleupproret

Förskoleupproret

Kontakt