”Forskningen är överens”!
Forskningen är överens, något hände med offentlig sektor under 2000-talet. Administrationen växte, utmattning spreds som en epidemi och kunskapen skulle bo i manualer. Det gäller inte minst förskolan. Fokus försköts från barngruppen till att hålla papprena i ordning. Floskelproduktionen ökade samtidigt som budgeten överordnades verksamheten och en tystnadskultur bredde ut sig. Kärnverksamheten, det vill säga barnen och den pedagogiska verksamheten, hamnade i bakgrunden.
När jag som förälder läser förskoleupprorets krav känns det som att det inte bara borde vara pedagogernas krav. Det borde vara varje förälders krav och varje politikers självklara utgångspunkt för att framtidens medborgare ska kunna ta sig an alla de utmaningar de äldre generationerna kommer lämna bakom sig.
Som förälder och medborgare vill jag att barnen ska tillbringa sin tid med omdömesgilla, empatiska och välutbildade pedagoger. Pedagoger som har utrymme att göra sitt kärnuppdrag och inte tvingas lägga tid på fel saker, pedagoger som har utrymme att vidarutvecklas i sina yrken – omdömeskunskap är något som måste vara under ständig utveckling, pedagoger som har tid att se varje barn, och kunskap att möta dem där de är.
Jag stödjer förskoleupproret eftersom framtiden börjar i förskolan!
Jonna Bornemark
Professor i filosofi, Centrum för praktisk kunskap, Södertörns högskola